Recensie: Altijd Anders – Ingrid Kluvers

Auteur: Ingrid Kluvers
Genre: Young Adult, Contemporary
Gepubliceerd: 6 april 2016
Uitgeverij: Moon
Pagina’s: 206
Prijs: €16,95

Wanneer de (bijna) zestienjarige Joop met haar zusje naar Parijs gaat, ontdekt ze al snel dat niets is wat het lijkt. Ze maakt kennis met haar onbekende grootvader en leert dat haar zusje bepaald geen held is. Het meest schokkend is een belangrijke ontdekking over zichzelf, die haar ondanks de verwarring ook vleugels geeft.

In december deed ik mee aan de Magical readathon. In de eerste week van de readathon had ik de boeken die ik moest lezen al uit, en besloot ik een kort boek te lezen in afwachting op de volgende prompts. Ik koos voor Altijd Anders, aangezien dat maar 200 pagina’s had en het me een vlot te lezen boek leek. Of dat daadwerkelijk zo was, lees je in mijn recensie.

Mijn beoordeling: 1/5* of 1/10

Als Joop met haar zusje een weekend naar Parijs gaat, ontdekt ze iets over zichzelf wat ze niet had verwacht… Eenmaal thuis moet ze daarmee leren omgaan. Helaas krijgt ze daar de tijd niet voor; haar beste vriend krijgt een nieuwe vriendin en haar ouders zijn voortdurend op reis. Hoe moet ze dit oplossen?

Helaas vond ik Altijd Anders niet zo leuk als ik had gehoopt. Dit komt door een aantal dingen. Ten eerste was de schrijfstijl niet mijn ding. Zo werd er vaak hetzelfde woord achter elkaar gebruikt, wat ik niet fijn vond om te lezen. Verder liet het niets aan de verbeelding over. Bijna elke keer als een personage iets zei, werd verteld op welke manier ze het zeiden. Dit had voor mij niet elke keer gehoeven. Er werd ook net te veel verteld in plaats van laten zien.

Daarnaast waren er naar mijn smaak te veel verhaallijnen in het boek. Zo gaat Joop naar Parijs, waar ze iemand ontmoet. Maar ze is ook jaloers op een van haar vrienden, heeft ruzie met iemand uit haar band en moet een feest organiseren. Deze vele verhalen in hetzelfde boek maakten het voor mij onoverzichtelijk. Er werd vaak plotseling overgegaan naar het volgende deel van het verhaal. Ook had ik hierdoor het gevoel dat er heel veel gebeurde in het boek, maar tegelijkertijd vond ik het verhaal saai.

Altijd Anders (2)

Mijn grootste irritatie in Altijd Anders waren de personages, met name Joop. Joop heeft een paar keer in het verhaal een mening gehad over iemand, die ze vervolgens drie keer veranderde in hetzelfde hoofdstuk. Zo vond ze iemand totaal niet aardig, maar toen ze diegene niet veel later hoorde zingen, vond ze deze persoon geweldig. Hetzelfde gebeurde toen ze met haar zusje in Parijs was. Ze vond haar zus irritant, dan gebeurde er iets waardoor ze haar weer aardig vond en niet veel later wilde ze haar zus niet meer spreken.

Naast Joops gedrag, vond ik het gedrag van haar ouders ook raar. Joop heeft vier ouders: twee moeders en twee vaders. In dit boek is niet uitgelegd hoe dat komt, maar het wordt wel uitgelegd in een eerder boek van Ingrid Kluvers, dat ook over Joop gaat. Met vier ouders zou je denken dat er altijd wel iemand is die zijn of haar dochter(s) kan helpen als er iets aan de hand is. Maar in plaats daarvan moet Joop zelf een heleboel dingen regelen die zij niet hoort te regelen, omdat al haar ouders in het buitenland zijn en niet naar huis kunnen of willen komen.

Altijd Anders was helaas geen boek voor mij. De dingen die gebeurden werden naar mijn smaak te duidelijk omschreven. Ook waren er veel verhaallijnen in het boek, waardoor het verhaal wat verwarrend werd. Ik kreeg het gevoel dat er een heleboel was gebeurd in het boek, terwijl er tegelijkertijd niks was gebeurd. Tot slot irriteerde ik me aan de personages. Joop, de hoofdpersoon, veranderde constant van mening en haar ouders gedroegen zich raar. Ze waren voortdurend op reis en als er iets gebeurd waardoor Joop ze nodig heeft, willen of kunnen ze niet terug naar huis komen. Helaas was Altijd Anders niet het boek waar ik voor gehoopt had.

Lees jij graag over een likeable hoofdpersoon, of hoeft dat voor jou niet?