Recensie: Wraak – Daniëlle Bakhuis

Genre: Young Adult
Gepubliceerd: 11 oktober 2011
Uitgeverij: Ploegsma
Pagina’s: 117
Bindwijze: Eboek
Prijs: €7,99

In Heerlen was nergens iets te doen. Ja, je kon de stad rondlopen, maar het regende keihard en we hadden geen zin om doorweekt terug te komen. Daarom gingen we in de McDonald’s wachten. Daar was helaas ook niet zo veel te doen, dus leende ik een e-boek van de online bibliotheek. Het boek moest niet te dik zijn, wat dan zou ik nóg een CR hebben. Het boek dat ik uitkoos, was Wraak.

Ik voel hoe mijn keel dik wordt. Nog even en ik begin te huilen. Hoe kan hij dit grappig vinden? Snapt hij dan niet dat dit allang niets meer met geintjes te maken heeft?

Als Frederique haar relatie met Sven uitmaakt, is hij zo ontzettend kwaad op haar dat hij een filmpje op internet zet – waar ze niet bepaald blij mee is. Iedereen op school heeft het erover. Wat moet Frederique doen? Negeert ze het? Of neemt ze… wraak?

Mijn cijfer: 4,5/10

• Leest vlot
  • De personages zitten goed in elkaar

• Waar slaat de ‘wraak’ op?
  • Voelde niet mee
  • De “grote onthulling”
  • Waar is de spanning?

Frederique heeft eindelijk verkering met de leuke Sven waar ze al jaren verliefd op is! Maar het is niet zoals ze had gehoopt. Daarom maakt ze het uit; iets waar Sven niet blij mee is. Híj is de stoere jongen. Híj maakt het altijd uit. Hij neemt wraak en stopt een sexy foto van Frederique in een van zijn vlogs, met een link naar haar Hyves. Frederique neemt wraak, maar het loopt al snel uit de hand…

Een groot deel van Wraak gaat over medeleven. Helaas voelde ik dat totaal niet bij de personages. Ze deden van alles en nog wat, maar ik had er geen gevoel bij. Geen verdriet, geen wanhoop, geen angst, niks. Helemaal niks. Dat maakt het verhaal erg plat. Als ik wat meer mee had kunnen voelen, zoals in Wat als…?, zou het een veel mooier verhaal zijn.

Ondanks dat ik niet kon meeleven met de personages, zaten ze wel goed in elkaar. Hun acties voelden logisch en natuurlijk. Ze deden wat je van hun karakter zou verwachten wat ze zouden doen. Helaas waren de personages niet erg driedimensionaal. Ze hadden maar weinig karaktertrekken, wat maakte dat ik niet met ze mee kon voelen.

Ook de spanning was niet genoeg uitgewerkt. Het enige wat in de buurt komt van spannend is een kort mysterieus stuk. Helaas is het daar crystal clear dat er iets aan de hand is. Dat maakt het voorspelbaar, terwijl het idee best veel potentie heeft. Ook vind ik Svens actie helemaal niet zo mindblowing. Eerlijk gezegd dacht ik dat het een naaktfoto oorlog zou worden, maar het was echt tien stappen minder erg!