WAARSCHUWING! Deze recensie kan spoilers bevatten!

Vertaald door: Jeanne Deauvillier
Genre: Young Adult, Fantasy, Fantasy > Mythology, Romance, Fantasy > Paranormal
Gepubliceerd: 22 januari 2013 (NL), 19 april 2011 (VS)
Uitgeverij: Harlequin (NL), Harlequin Teen (VS)
Pagina’s: 352
Prijs: €9,95

Begin dit jaar, zag ik op Goodreads dat Celine dit boek wilde lezen. Ik las de flaptekst en het leek mij een leuk boek, dus heb ik het toegevoegd aan mijn to-read-shelf, ondanks de vele slechte recensies op Goodreads. Toen ik voor mijn verjaardag een aantal boekenbonnen heb gekregen, heb ik De Godinnentest besteld. Jammer genoeg heb ik het pas afgelopen week kunnen lezen. Of ik het eens was met de recensies op Goodreads, lees je hier.

Het is een test die nog geen meisje overleefd heeft… en nu is het de beurt aan Kate!

Omdat Kates ernstig zieke moeder zo graag terug wil naar haar geboorteplaats, verhuizen ze van New York naar het piepkleine Eden, waar Kate op een nieuwe school moet beginnen – zonder vrienden, zonder familie en met de angst dat haar moeder de herfst niet eens meer haalt.

Tot overmaat van ramp toont de plaatselijke hunk belangstelling voor haar, wat de woede van zijn vriendinnetje Ava wekt. Het had Kate dus eigenlijk niet moeten verbazen dat het feestje in het bos waar Ava haar voor uitnodigt, er helemaal niet blijkt te zijn. Wat ze alleen nooit had kunnen voorzien, is dat Ava uitglijdt, met haar hoofd op een steen terechtkomt en doodstil blijft liggen. Maar dan écht dood. Kate heeft nog niet eens tijd gehad om hysterisch te worden wanneer er uit het niets een jongen opduikt – donker en adembenemend knap. Hoe hij het doet, is haar een raadsel, maar hij wekt Ava tot leven en verdwijnt.

Maar niet voordat hij Kate een voorstel heeft gedaan: als zij naar zijn landgoed Eden komt en een reeks van zeven testen aflegt, kan ze niet alleen onsterfelijk worden, maar ook een heuse godin en… zijn bruid. En o ja, hij is Henry, de god van de onderwereld, ook wel Hades genoemd.

Kate is ervan overtuigd dat hij getikt is, maar toch… Ze heeft met eigen ogen gezien wat hij met Ava deed. Zou hij haar moeder ook kunnen redden? Want in dat geval is ze tot élke test bereid!

Alleen… wat als het haar niet lukt?

Mijn cijfer: 7,6/10

• Het verhaal leest vlot.
  • Het verhaal komt snel op gang.
  • Het verhaal is realistisch geschreven.

• De tests zijn nogal saai.
  • Het verhaal is voorspelbaar.
  • De flaptekst verklapt een groot deel van het verhaal.
  • De mythologie is niet goed in het verhaal verwerkt.

De achttienjarige Kate verhuist met haar ernstig zieke moeder terug naar Eden, de geboorteplaats naar haar moeder. Daar gaat ze met de vriendin van de grootste hunk van de school naar een bos buiten het dorp. Dan valt die vriendin met haar hoofd op een steen. Een aparte jongen komt langs en doet iets ongelooflijks! Maar niet voor hij Kate een voorstel heeft gedaan. Als ze naar zijn landgoed komt en zeven tests aflegt, kan ze zijn bruid en een echte godin worden! Maar wat moet Kate doen als ze niet slaagt?

Wat ik erg jammer vond aan het boek, was de flaptekst. Zoals je misschien al hebt gemerkt, verklapt de flaptekst een groot deel van het verhaal. Dat vond ik erg jammer, want dat maakt het verhaal minder spannend. Je weet al dat het feest in het bos er niet gaat zijn en dat Ava dood neervalt en vervolgens weer tot leven wordt gewekt. Dat maakt het begin van het verhaal een stuk minder spannend.
Aan de andere kant snap ik ook wel, want ik vond het ook erg lastig om een samenvatting te maken van dit boek zonder veel te verklappen…

Wel fijn aan het verhaal was dat het snel op gang kwam. Wat vaak bij boeken aan de hand is, is dat het nogal lang duurt voordat het verhaal eindelijk echt begonnen is. Gelukkig was dat bij De Godinnentest niet het geval. Daar begin je gelijk in Eden en maak je meteen kennis met Ava en haar vriend. Dat maakt dan weer dat je wat makkelijker door dat begin heen komt.

Ik werd heel boos omdat de mythologie die in het verhaal zit voor geen meter klopt. Urgh! Ten eerste: er zijn twaalf Olympische goden. Geen veertien! En sinds wanneer is Hades aardig en liefhebbend? Opeens willen alle goden Hades helpen en hoort hij bij de Olympische goden. Ehm, waar is boze, badass Hades gebleven die Persephone heeft ontvoerd?! In plaats daarvan krijgen we een zielige, aardige, emo-Hades die “niet alleen over de Onderwereld wil heersen”. Bleh! En sinds wanneer kunnen goden doodgaan? Carter spreekt zichzelf hierin een beetje tegen. De ene keer zegt Henry (Hades) dat goden niet kunnen dood gaan en de andere keer gaat een GOD dood! Lees je alsjeblieft een beetje in voor je begint aan een boek over Griekse mythologie!
En last but not least, waarom de namen veranderen? Ik raakte eerlijk gezegd helemaal de kluts kwijt door al die namen: zijn het nou goden of niet? Achter in het boek staat een lijst met de namen van de veertien Olympiërs en daarachter tussen haakjes de in het boek gebruikte naam. Kijk, ik snap dat je een eigen draai wilt geven aan de Griekse mythologie, maar dan hoef je nog niet alle namen en mythes uit Griekenland te veranderen! Daardoor raken je lezers alleen maar in de war.

Ondanks alle zwakheden in de mythologie in het boek, leest het boek erg vlot. Het is niet (per sé) spannend, maar iets in het verhaal maakt dat je heel graag verder wilt lezen. Misschien was het het kleine sprankje hoop dat het verhaal toch nog spannend zou worden, wat ik het hele boek door had. Of ik wilde gauw klaar zijn met dit boek. Ik weet het niet, maar wat ik wel weet is dat ik erg graag wilde lezen hou het verhaal afliep.

En dan zijn we gelijk bij het volgende negatieve punt aangekomen: de tests. Of, beter gezegd: geen tests. Want waar zijn de tests gebleven? Wanneer moet Kate vechten voor haar leven in een battle tegen mythische wezens als Cerberus? En dan bedoel ik niet het kleine, zielige hondje van Henry, maar het driekoppige monster. In plaats daarvan kreeg ik saaie, suffe tests die de ZEVEN HOOFDZONDEN testten. Sinds wanneer horen de zeven hoofdzonden uit de BIJBEL eigenlijk bij de GRIEKSE mythologie? Waar slaat dat op? Spoiler: nergens.

Ondanks dat het verhaal (soort van) ging over de Griekse mythologie, was het wel op een realistische manier geschreven. Kate was een gewoon tienermeisje met gewone tienerproblemen die jij en ik ook zouden kunnen hebben. Haar overkomen dingen die ene normaal mens ook zouden kunnen overkomen (behalve dan haar ontmoeting met Hades/Henry en haar verblijf in een goddelijk huis…). Iedereen kan liefdesverdriet krijgen of te maken krijgen met een zieke moeder. Het was mooi om te lezen dat iets heel realilstisch en tegelijkertijd heel onmogelijk aan kan voelen.

Jammer was dat het verhaal op sommige punten nogal voorspelbaar was. Door de lijst met goden en hoe ze in het boek genoemd zijn, weet je al dat de zogenaamde medewerkers van Eden Manor geen medewerkers maar goden zijn. En ik kwam al bij de derde bladzijde achter iets dat een vrij grote rol speelt in het plot. Dat was jammer, want de plottwist was – voor mij in ieder geval – minder groot en spectaculair.

Dat weet ik niet zo zeker. Ik vond het een leuk boek, maar ik moet er niet veel spanning van verwachten de volgende keer dat ik het lees. Aan de andere kant irriteerde ik me erg aan de slechte kennis van Griekse mythologie die Carter had.

Ik vond het boek erg leuk, maar als je van actieboeken houdt of je je kan irriteren aan foute of te weinig kennis van auteurs, zou ik het niet lezen. Als je van romantische contemporary boeken als The Selection houdt, zou ik hem zeker aan je aanraden!

Wat vind jij van auteurs die niet genoeg research hebben gedaan naar de mythologie in hun boek(en)?