Recensie: Vriendschap – Sara Shepard

Vertaald door: Sabine Mutsaers
Genre: Young Adult, Mystery, Contemporary
Gepubliceerd: Augustus 2012 (NL), 1 oktober 2006 (VS)
Uitgeverij: The House of Books (NL), HarperCollins (VS)
Pagina’s: 237
Prijs: €9,99

In de Kerstvakantie heb ik met een vriendin een deel van het eerste seizoen van de serie gezien. Ik vond de serie enorm spannend en toen ik het boek voor maar een paar euro tegenkwam op de rommelmarkt, heb ik het meegenomen. Het stond een paar maanden in mijn to-read-kast, maar uiteindelijk heb ik het gelezen!

VERSLAVEND SPANNEND
Rosewood, Pennsylvania – tussen de Mercedessen, de gigantische villa’s en de perfect bijgehouden sierheggen viert het geroddel hoogtij. En dat is niet vreemd, want iedereen heeft wel wat te verbergen, en dat geldt zeker voor het groepje middelbareschoolvriendinnen van Aria. Zijzelf heeft een affaire met haar leraar Engels, Spencer heeft een oogje op het lekkere vriendje van haar zus en Hanna gebruikt smerige trucjes om mooi te blijven. Samen delen ze echter een geheim dat nog gruwelijker is, maar dat niemand anders kent. Tot ze op een dag berichtjes ontvangen van iemand die zich ‘A’ noemt. Is ‘A’ Alison, hun beste vriendin die drie jaar geleden is verdwenen?

Mijn cijfer: 8,3/10

• OMG! Het einde!
  • Je leert de personages goed kennen.
  • De schrijfstijl was prettig.

• Het zijn eerder vier losse verhalen dan één gecombineerd verhaal.

De vijf vriendinnen Hanna, Emily. Aria, Alison en Spencer houden aan het eind van de brugklas een slaapfeestje. De volgende ochtend is Alison spoorloos verdwenen. Niemand heeft enig idee waar ze is. Drie jaar later is veel veranderd: Hanna is mooier geworden, maar niet zonder vals te spelen, Spencer is verliefd op het knappe vriendje van haar zus, Aria krijgt een affaire met haar leraar Engels en Emily begint te twijfelen aan haar geaardheid als een nieuw meisje in de buurt komt wonen. Hun geheimen lijken veilig, maar dan krijgen ze berichtjes van de mysterieuze ‘A’. Wie is ‘A’? Kan het Alison zijn? Waarom weet ‘A’ dingen over de meiden die alleen Alison wist?

Ik vond de schrijfstijl van het boek erg prettig. De dingen werden duidelijk beschreven, zodat je een mooie voorstelling ervan kon maken. Wel duurde het wat lang voor het verhaal goed en wel op gang kwam. Ik heb het stuk van de serie van dit boek al gezien en de serie is best wel verschillend van het boek. Hierdoor bleef het boek leuk, ook al wist ik ongeveer wat er ging gebeuren.

In het boek las je elk hoofdstuk het leven van een andere vriendin. Dat is op zich niet zo erg, maar hierdoor leek het boek meer op vier losse verhalen. Het was soms net alsof je vier losse boeken las met toevallig ongeveer hetzelfde levensverhaal van de personages en dezelfde bedreigingen per e-mail, sms of briefjes. Ik ben het hele boek door aan het wachten geweest op dat ene moment dat Hanna, Emily, Aria en Spencer naar elkaar toe zouden stappen om met elkaar uit te vinden wie ‘A’ is. Helaas gebeurde dat pas op het einde van het boek. Hierdoor leek Vriendschap meer op een romantisch verhaal dan een mysterieus verhaal, wat het af en toe een beetje saai maakte.

20180706_165926.jpgWat wel weer positief was aan het feit dat het soms net vier aparte verhalen leken, was dat de personages veel diepgang kregen. Elk van de meiden had haar eigen, soms tragische verhaal. Door deze diepgang kon je je beter inleven in de personages en met ze mee voelen tijdens het lezen van de berichtjes van ‘A’ of het ontdekken van beangstigende geheimen. Ook maakte dit het verhaal realistischer.

Zelfs Alison werd levendig, ondanks dat ze geen levende rol in het verhaal heeft. Een van haar oud-vriendinnen denkt terug aan de tijd die ze vroeger met zijn vijven hadden. Dat lees je dan en zo leer je ook de verdwenen Alison een beetje kennen. Alsof ze nog steeds leeft. Dat vond ik mooi aan dit boek.

Mijn favoriete gedeelte van dit boek was toch echt wel het einde! Het eindigt in een enorme cliffhanger. Ik moet nu gewoon het tweede deel gaan lezen! Snel. Net als het verhaal een beetje spannend begint te worden, stopt het op het spannendste moment. Dat wordt snel op zoek gaan naar het tweede deel!

Dat weet ik nog niet zo zeker. Ik vond het boek wel leuk, maar niet erg interessant of spannend. Ik hoop dat het tweede deel van deze serie wat spannender gaat worden.

Ik zou het wel aanraden. Als je van romantische verhalen houdt is dit hét boek voor jou! Alleen moet je niet een spannend boek verwachten, want dat is Vriendschap niet.

Wat vind jij van personages met veel diepte?