Recensie: Fataal van Eva Burgers

Auteur: Eva Burgers
Genre: Thriller
Gepubliceerd: 13 juni 2017
Uitgeverij: Uitgeverij de Fontein
Pagina’s: 223
Prijs: €13,99

Voor Nederlands hadden we een opdracht waarbij we in groepjes van drie of vier een boek moesten lezen en daarover in de klas discussiëren. Omdat we geen idee hadden in welke richting we een boek zochten, zijn we na school naar de bibliotheek gegaan. Daar kwamen we Fataal tegen. Helaas mochten we deze niet voor Nederlands lezen, omdat het een thriller is, maar ik (en Celine trouwens ook) heb hem geleend en gelezen. Wat ik ervan vond, lees je hier.

Hartsvriendinnen Emily, Fay, Lauren en Naomi gaan op vakantie naar het zonnige eiland Kreta. Niets lijkt een fantastische tijd in de weg te staan, zeker niet als ze drie leuke jongens ontmoeten. Maar Lauren wordt verliefd en niet iedereen is daar blij mee. De vakantie wordt verstoord als ze een insluiper bij de villa betrappen. Angstaanjagende gebeurtenissen stapelen zich op: spullen die weg zijn, vreemde appjes en een onverklaarbare dode. Wanneer Lauren plotseling verdwijnt, gaan alle alarmbellen rinkelen.

Mijn cijfer: 9,1/10

Pluspunten:

• Leuk dat je afwisselend vanuit het oogpunt van de vriendinnen kijkt.
  • De spanning is leuk opgebouwd.
  • Plottwist!
  • Door de korte, spannende hoofdstukken leest het boek vlot.

Minpunten:

• De vriendinnen lijken erg op elkaar, waardoor ik vaak heb moeten terugbladeren om te kijken in wiens hoofd ik op dat moment zat.
  • Door de ruzies die ze non stop maken, vraag ik me wel af of de meiden echte vriendinnen zijn.
  • De flaptekst maakt alles veel spannender dan het is.

In het algemeen vond ik Fataal een heel leuk boek. De spanning wordt leuk opgebouwd en de korte, spannende hoofdstukken maken het boek vlot te lezen. Ook is de plottwist erg leuk. Het is geen enorme twist, maar het is wel een leuke twist.

Wat ook heel leuk is, is dat je afwisselend in de hoofden van de vriendinnen kijkt. Zo zie je hoe elk van de meiden over de hele situatie denken. Grappig om te lezen, is dat ze alle vier met een heel verschillend oogpunt naar de situatie, maar ook elkaar kijken. Zo zijn Lauren en Fay geen fan van elkaar, terwijl Naomi en Emily geen problemen met iemand van de meiden hebben.

Wat ik erg jammer vond is dat de groep vriendinnen nogal stereotype was: het rijke, ‘populaire’ meisje die alles krijgt wat ze wilt van haar ouders (Fay), het sportieve meisje (Emily), het aantrekkelijke, flirterige meisje (Lauren) en het rustige meisje, dat het altijd het beste weet (Naomi). Deze eigenschappen zijn ook de weinige eigenschappen die ze uit elkaar halen. Ze leken soms zo erg op elkaar dat ik vaak heb moeten terugbladeren naar het begin van het hoofdstuk, om de kijken in wiens hoofd ik dan weer zat.

Overigens maakten de vier meiden erg vaak ruzie, wat me deed afvragen of het wel echte vriendinnen zijn. Vooral Lauren en Fay waren voortdurend met elkaar aan het katten, wat me nogal irriteerde. Ik snap het gewoon niet: waarom zou je op vakantie gaan als je weet dat je niet goed met elkaar kan opschieten? Als iemand van jullie het begrijpt, zeg het me, want ik snap het echt niet!

Ook jammer vond ik dat de flaptekst van alles een big deal maakte. De alarmbellen beginnen al veel eerder dan Laurens verdwijning te rinkelen. En Laurens “verdwijning” is ook niet zo groot als de flaptekst het doet lijken. Zo maak je de lezers heel benieuwd en je prepareert ze zo voor een enorm spannende thriller, maar die komt er dan helemaal niet. Dan stel je ze teleur.

Nee, hoewel het een heel spannend boek was, zou ik het niet nog een keer willen lezen. Ik vond de stereotype meiden soms erg irritant en heb het verhaal na één keer wel gelezen.

Ja, hoewel de flaptekst alles veel spannender maakt, is het een spannend boek met een leuke plottwist. En daar gaat het uiteindelijk om bij een thriller.

Heb je Fataal gelezen? Wat vond je ervan?